مشاوره ایزو

مشاوره ایزو و CE

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

مفهوم عدم انطباق ، اقدام اصلاحی و پیشگیرانه

مفهوم عدم انطباق ، اقدام اصلاحی و پیشگیرانه

در متن زیر مفهوم عدم انطباق ، اقدام اصلاحی و پیشگیرانه تشریح گردیده است. با ما همراه شوید.

عدم انطباق : برآورده نشدن یک الزام که در ارتباط با الزامات قانونی و سازمانی ، شرح وظایف و … در یک واحد یا فرایند بوده و یا به عبارتی اجرا نشدن یک الزام

محصول ( خدمت ) نامنطبق :

خدما ت ارائه شده که با الزامات تعریف شده و استانداردهای مربوطه ، انطباق نداشته
و در ارتباط مستقیم ارائه خدمت به ارباب رجوع میباشد .

الزامات :

شامل الزامات قانونی مشخص شده در قوانین و مقررات و بخش نامه ها و آیین نامه های ابلاغی از سوی ارگان ها ی قانونی ماننداداره استاندارد،  تامین اجتماعی ، دانشگاه علوم پزشکی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ………… می باشد.

کنترل خدمات نامنطبق :

شناسایی خدمات نامنطبق و انجام اقدامات لازم جهت رفع موضوع عدم انطباق را کنترل خدمات نامنطبق می نامند.

اقدام اصلاحی :

اقدامی که جهت رفع علل عدم انطباق های بالفعل انجام می شود را اقدام اصلاحی می نامند.

اقدام پیشگیرانه :

اقدامی که جهت رفع علل عدم انطباق های بالقوه انجام می شود را اقدام پیشگیرانه می نامند. قابل ذکر است که اقدام پیشگیرانه از نسخه جدید استاندارد ایزو 9001 که در سال 2015 رمورد ویرایش قرار گرفت حذف گردیده است.

در ویرایش جدید استانداردهایی مانند ایزو 9001، ایزو 14001 و ایزو 45001 تفکر مبتنی بر ریسک و افدام جهت حذف ریسک های بالقوه مورد توجه قرار گرفته است. از این رو بند اقدام پیشگیرانه حذف شده است.

بر اساس استاندارد به هنگام بروزعدم انطباق سازمان باید نسبت به عدم انطباق عکس العمل(واکنش) نشان دهد و در صورت کاربرد:
1) جهت کنترل و اصلاح آن اقدام نماید.
2) به عواقب آن بپردازد.
ب. نیاز به اقدام جهت حذف علت (علل) عدم انطباق را به منظور اینکه آن عدم انطباق تکرار نشود و یا در جای دیگر رخ ندهد. از طریق موارد زیر ارزیابی نماید:
1) بازنگری عدم انطباق
2) تعیین علل عدم انطباق
3) تعیین اینکه آیا عدم انطباق های مشابه وجود دارند و یا ممکن است به طور بالقوه اتفاق بیفتند
ج) انجام هر اقدامی که نیاز باشد
د) بازنگری اثربخشی هر اقدام اصلاحی انجام شده
ه) بروز رسانی ریسکها و فرصت های تعیین شده در هنگام طرحریزی، اگر لازم باشد
و) بوجود آوردن تغییرات در سیستم مدیریت کیفیت در صورت نیاز
اقدامات اصلاحی باید متناسب با اثرات عدم انطباق های پیش آمده باشند.

برای مشاوره سیستم های مدیریتی ، مشاوره تولید ناب و …. با ما تماس بگیرید.

02177942240- 02177959675

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آریان گستر

ظهور تولید ناب

ظهور تولید ناب

تولید فقط 2685 خودرو در شرکت تویوتا تا سال 1950 
دیدار تویودا از کارخانه فورد در بهار 1950 
نتیجه گیری تویودا 
عدم امکان نسخه برداری از تولید انبوه بدلیل :
1 – کوچک بودن بازار داخلی
2 – نیاز به انواع وسیله نقلیه
3 – عدم امکان خرید گسترده آخرین تکنولوژی غرب
4 – وجود تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان
ظهور تولید ناب
اوهنوسیستم تولید انبوه را پراز اتلاف می دید. اما به نظر او تولید انبوه درمحاصره اتلاف نیروی کار، مواد خام و زمان بود. 
استدلال او این بود که هیچ یک ازمتخصصانی که فراتر از کارگران مونتاژ قرار داشتند به راستی هیچ ارزش افزوده ای برای محصول ایجاد نمی
کرد.

استدلال او درباره دوباره کاری این بود که وقتی در تولید انبوه برای آنکه خط متوقف نشود کار معیوب را به پیش می رانند، به تدریج عیبها
روی هم انباشته می شود و حجم زیادی را تشکیل می دهد.

از آنجا که محوطه دوباره کاری وجود دارد، تعمیر دوباره آن نیروی زیادی می برد وچون عیبها تا پایان خط کنترل نمی شوند، تعداد زیادی محصول باعیب های مشابه ساخته می شود، پیشاز آنکه منشا مشکل پیدا شود.

مشاوره سیستم های مدیریتی مانند مشاوره ایزو 13485 و یا مشاوره ایزو 22000 و …و بطور کلی اخذ گواهینامه ایزو متناسب با زمینه فعالیت هر سازمان کمک شایانی به روال مدیریتی آنها خواهند کرد و سبب بهبود عملکرد و پیشبرد اهداف سازمان ها میشود . 
ظهور تولید ناب
برخلاف کارخانه تولید انبوه که فقط مدیر ارشد خط اجازه توقف خط را دارد،

اوهنو به هر کارگر این اجازه را داد تا در صورت بروز مشکلی غیرقابل حل،کل خط را فورا متوقف کند تا همه اعضای گروه جمع شوند و
مشکل را برطرف کنند.
مشکلات در تولید انبوه به عنوان وقایعی تصادفی نگریسته می شوند. به این معنا که هر عیب تعمیر می شود تا به این امید که دیگر روی ندهد.

اما اوهنو سیستمی برای حل مشکل ایجاد کرد به نام چراهای پنجگانه که به کارگران تولید آموخته می شود که علت (THE FIVEWHY’S)
اصلی هر عیب را به طورسیستماتیک پیدا کنند و سپس چاره ای بیندیشند که مشکل مورد نظر دیگر روی ندهد.
سیاستهای اصلی تولید ناب
– 1 تلاش جهت حذف هرگونه اتلاف منابع
– 2 تکریم انسان
– گسترش مرز کارخانه بنحوی که شامل مشتری و تامین
کنندگان شود
– مشتری گرایی و انعطاف پذیری لازم جهت پاسخ به نیاز
مشتری
– گسترش قابلیت های نیروی انسانی و بهره گیری از آن
– کار گروهی
– بهبود مستمر
– نگرش و سازماندهی فرآیندی
اصول تفکر ناب
 1 – تعیین ارزش محصول ازدیدگاه مشتری
 2 – شناسایی جریان ارزش محصول
همه فعالیت ها , اعم از ارزش آفرین و بدون ارزش آفرینی که لازم هستند تا یک محصول از مرحله ایده به مرحله ورود به بازار و ازمرحله سفارش به مرحله تحویل برسد .

جریان ارزش, شامل کلیه عملیات مربوط به پردازش اطلاعات مشتری و فعالیت های مربوط به پردازشمحصول در مسیری است که به مشتری ختم میگردد .
اصول تفکر ناب
3 – ایجاد حرکت بدون وقفه در این ارزش
موانع ایجاد حرکت : تفکر دسته و صف + تفکر بخشی نگر فانکشن نگر
 4 – ایجاد امکان کشش در زنجیره
ساخت آن چیزی که مشتری نیاز دارد و سفارش می دهد 
5 – تعقیب کمال
شفافیت + بهبود مستمر 
موداهای هفت گانه
– 1 تولید اضافی  پیش از دریافت تقاضا
– 2 انتظار برای گام بعدی فرآیند یا خرابی ماشین 
– 3 حمل و نقل غیرضروری مواد
4-پردازش اضافه
– 5 موجودی ها ( مواد اولیه ، نیمه ساخته ، محصول ، در راه)
– 6 حرکات غیرضروری کارکنان برای ابزار یا قطعه یا …
– 7 تولید قطعات معیوب

برنامه ریزی تولید از عوامل مهم برای کارخانه ها و تولیدی ها میباشند با استفاده مشاورین در این حوزه میتوان به دستاورد های بسیار خوبی رسید در این راستا میتوانید از شرکت مشاور ایزو بهره ببرید . 

02177942240-77959675

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

 Instagram :@Aryangostarcoشرکت آریان گستر

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آریان گستر